Att bli lärare

Tredje dagen på VFUn idag och jag trivs riktigt bra och nu känner jag att ännu mer att detta är det jag vill göra. Lång väg kvar tills man känner sig redo att hålla i all undervisning. Men jag tror även att jag kommer lära mig en hel del på dessa fyra år och vi kommer ha VFU varje termin samt några extra VI dagar, VI dagar är extra dagar ute på skolorna som vi på Halmstad högskola får äran att göra. Det är extra möjligheter att bli ännu bättre och fortsattas utvecklas som lärare. För tänk jag ska faktiskt bli lärare. Känns så oerhört stort och det är ett av värdens viktigaste uppdrag.

Det är så spännande med allt som händer i skolan och ingen dag är sig lik. Och du kanske har planerat en dag men när du väl kommer till skolan och eleverna kanske du får ändra om allt. För du vet aldrig vad som kommer hända eller vilket humör eleverna kommer vara på. Det händer så otroligt  mycket på en dag och du vet aldrig vad som väntar.

Det här med att få vara med om när barn lär sig läsa, när de knäcker koden hur jag läser eller när de börjar förstå matten. Det är det jag vill vara med om, när de lär sig allt från början. När de kan skriva egna meningar, när de kan läsa flytande ur en bok. Allt som man lär sig de första åren i skolan vill jag vara med om.

Kommentera här: