Första dagen på VFU:n

Första dagen på VFU:n gjord och det känns riktigt bra, känner att jag har mognat/växt i min roll som lärare med. Visst finns det stunder där tålamodet pressas men bara att andas och ta det lugnt. Höll en av mina lektioner idag och vi fortsatte jobba med cirkeln. I morgon blir det kvadraten + att jag ska gå igenom veckans siffra. Jag får passa på så mycket som möjligt att hålla i lektionerna och jag älskar det. Allt material jag gjort nu till geometrin kommer jag troligtvis använda mig av när jag bli lärare. Perfekta tillfället att testa om det fungerar på eleverna och om de lär sig av det. Eftersom vi läser Bedömning och Didaktik just nu står självklart bedömningen som fokus denna vfu period. Så nästa vecka ska jag testa dem och se vad de kan med lite muntliga frågor, hörövningar och en självutvärdering. Det ska bli spännande.
 
Efter praktiken blev det hem en snabbis innan löpträningen, hon filmade mig när jag sprang och hjälp vad jag vevar med min ena arm när jag ökar farten. Så de ska vi träna bort samt att jag lägger vikten på utsidan av foten och inte hela fiten vilekt gör att jag vinklar in knät. Sen ska jag ha mer tempo fast med små steg istället för att ta långa kliv så jag sätter ner foten rätt. Helt otroligt vad de kan se mycket av att bara se och filma och sen utvärdera det (nästan som vfu där man ska filma sig själv med och utvärdera). Så nu ska jag sakta börja springa mer och mer för varje vecka och så hoppas vi på att fötterna håller.
 
Nu har jag precis lagat mat, diskat och fixat klart allt inför morgondagens lektioner. Bara duscha som fattas och sen blir det kvällen.
 
Hoppas ni haft en riktigt bra måndag!
 
På tåget hem igår kväll.
 
 

Kommentera här: