5. Hur hästintresset kom till!

Hur alla kompisarna sagt under flera år att man ska börja rida, följa med dem till stallet och visst harman följt med till stallet en eller två gånger. Hur man läst sönder Min häst tidningarna man prenumerade på och plötsligt sett artikeln om ridläger för nybörjare.

Det var min väg, efter man hittat den lilla artikeln i Min hästtidningen om ridläget för nybörjare så frågade man mamma och pappa. De sa ju inte nej utan ja kanske. Vi bokade in mig på ett ridläger sommaren 2005 på Fenix Park i skåne. Kommer ihåg att pappa gav mig en hästbok, fylld med information, hur man red, gjorde i ordning hästen. Den läste jag in och ut flera gånger, är idag nästan helt utsliten. Vi åkte ned till Ullared för att inhandla ridbyxor, borstar, skor, säkerhetsväst o några hästtröjor, sånt vi inte köpte på hööks. Sedan var det bara att vänta in dagen då vi skulle åka neråt i landet.

Det tog sin tid att åka men när vi väl var där och jag såg ridlägret som hade vart innan på sin uppvisning blev man så klart nervös. Hade aldrig ridit bara suttit på en häst och blivit ledd runt en park eller något sånt.
Vi hittade min stuga där jag skulle sova och vi gjorde i ordning sängen och hälsade på de tre tjejerna som sov i mitt rum och de andra tjejerna i rummet bredvid som var i stugan. Sen skulle vi träffas allihopa och man fick veta vilken grupp man hamnade i, sedan var de dax att säga hej då till föräldrarna. Där stod jag ensam kvar med helt okända männiksor men det skulle bli roligt. Jag fick en ponny som hette Curry, han var en korsning mellan svenskt varmblod och russ och 148cm i mankhöjden. Kommer ihåg när vi skulle göra iordning dem första gången och jag sa att jag aldrig hade gjort det förut, men skulle försökta och det gick, hade väl lite svårt för tränset och att sadeln skulle hämna på rätt ställe men det gick. Det blev bara ett kort ridpass, för att känna på hästarna i skritt och trav. Trav va det ja, hade aldrig ridit lätt men hade läst om det och det hjälpte faktiskt. Red lätt första ganska bra för att vara första gångern.

Resten av veckan var som i en dröm, galloperade tredje dagen och hoppade fjärde dagen, runt 50cm. Vi kom över och kul var det. Riktigt kul. Vi red ut, hade massa olika tävlingar, lärde oss showdansen vi skulle visa upp på avslutningen, grillkväll i hästhagen, spökkvällen. Massa skojsiga saker.
När väl veckan var slut så kom föräldrarna och vi skulle ha en uppvisning för dem. Vi i min grupp skulle köra hela havet stormat till häst, då utan stolar utan med koner. Kom tvåa och kände mig riktigt stolt över det. Showdansen gick som en dans även fast de regnade som man var blöt in på kroppen. En vecka på ridläger och sedan var jag fast.

Väl hemma igen hittade vi Bergahästen i Vargön. Där började jag den 1 september 2005 med en hopplektion på Docka och mitt liv som ridtjej började!!!

Kommentera här: